Mnozí z vás už jistě máte nějakou zkušenost s nákupem mobilu z Číny a mnozí z vás jistě prozatím ne. Tak či tak, tento článek je pro vás všechny a berte ho jako varování a výzvu k větší obezřetnosti.

Jen pro pořádek, v nakupování v zemi draka nejsem žádný začátečník. Převážně mobilní telefony, ale i jiné typy zboží nakupuji už několik let pro své přátele a známé, jejich přátele a známé a pro přátele a známé jejich přátel a známých. Ptáte se proč? Stále existuje spousta lidí, kteří buďto neumí moc dobře zacházet s počítačem a neovládají angličtinu, tudíž mají přirozeně strach z takových obchodů, a nebo jsou prostě moc pohodlní na to, aby si něco objednali sami, to je ale na jiné vyprávění.

Abych se vrátil k tématu – kombinace mých zkušeností s dosavadním štěstím na poctivé prodejce, vedoucí k částečné neobezřetnosti a naivitě vyústila ve velmi špatnou zkušenost, o kterou bych se s vámi rád podělil.

Psal se duben roku 2014, byl chladný pochmurný večer a kapky deště tancovaly… Ne, dělám si legraci, nebudu psát takhle 🙂

Prostě to všechno začalo v dubnu tohoto roku. Stará Nokie X6 mého kamaráda to po dlouhém boji vzdala a on se rozhodl, že je čas na něco lepšího. Požádal mě proto o pomoc s výběrem nového telefonu, a protože chtěl výkon za nízkou cenu, zabrouzdali jsme s výběrem telefonu do čínských vod. Po dlouhé debatě jsme vybrali telefon FAEA F2S, který byl v té době zrovna zlevněn o více jak $100, což z něj dělalo extrémně atraktivní telefon – $120 za čtyřjádro (MT6589T) s FHD displejem, 1GB ram, podporou Cyanogenmodu a s DHL dopravou zdarma!

Jenže hned při placení se ukázalo, že s tím poštovným zdarma to nebude zas tak horké, jak to vypadá – podle vyjádření pracovníka supportu se to na ČR nevztahuje. Nevadí, i přesto jsme se rozhodli telefon objednat.

Uběhl týden a u dveří kaceláře se objevil poslíček DHL, po zaplacení DPH a podpisu na snad nejhůř reagující dotykový displej, co kdy kdo vymyslel, byl balík konečně můj. Po krátkém přezkoušení jsem usoudil, že je vše v pořádku a ještě ten den po práci jsem se setkal s kamarádem, abych mu telefon předal. Ten ho celý nadšený odjel domů vyzkoušet, ale co čert nechtěl, po chvíli mi zvonil telefon – problém! Mobil se často restartoval po pořízení fotografie, reset do továrního nastavení nepomáhal a hlouběji jsem se v tom šťourat nechtěl, tak jsem využil reklamace.

DOA

FAEA nabízí službu okamžité výměny nebo vrácení peněz v případě DOA zařízení (Defective On Arrival), napsal jsem tedy na support, přiložil video chyby a čekal na odpověď. Po týdnu se mi ze supportu ozvali a tisíckrát se omluvili za opožděnou odpověď, vystavili mi RMA číslo a dali instrukce jak a kam telefon zaslat, což jsem hned udělal. Vše vypadalo naprosto v pořádku, jednání přes email seriózní, prostě jsem neměl potřebu a ani vlastně důvod otevírat spor na PayPalu – chyba!

Jelikož jsem telefon na reklamaci posílal přes Českou Poštu, věděl jsem, že to může trvat i měsíc, než se balík dostane k adresátovi, proto jsem s kontaktováním prodejce otálel – další chyba!

Po více než měsíci jsem opět napsal na support, kde mě ujistili, že telefon dorazil a že jakmile ho opraví, pošlou ho zpět. Opraví?! Jak opraví?! Měli ho snad vyměnit nebo ne? Pojal jsem podezření.

Na supportu se mi omlouvali, že momentálně nemají žádný kus skladem a že by to trvalo dlouho a že ho opraví a že mi pošlou zadarmo kryty, náhradní baterku atd.

Souhlasil jsem. Pro jistotu ale otevřu spor na PayPalu. Co je ta za firmu, že nemá ani jeden kus navíc skladem, to snad vyrábí každý kus až na základě objednávky? Asi těžko. Cože? Já prošvihl termín otevření sporu? No super, teď mi nezbývá než věřit.

Po týdnu jsem poslal dotaz na support, odpověď – do 14 dnů to odešleme.

Za 14 dní jsem poslal dotaz na support, odpověď – do týdne to odešleme, omlouváme se.

Za dalších 14 dní jsem poslal dotaz na support, odpověď – žádná.

A od té doby je, vážení, na supportu FAEA ticho, prostě klid po pěšině. Na moje emaily nikdo nereaguje, na maily z jiné adresy ovšem ano. O čem to asi vypovídá? Byl jsem okraden. Ano, byl jsem okraden přímo výrobcem telefonů. Je listopad a já (respektive můj kamarád) stále nemám ani telefon, ani peníze.

Na policii mi na rovinu řekli, že trestní oznámení sice podat můžu, ale že to nikam nepovede, jelikož jde o zanedbatelnou částku.

Jaká je tedy pointa? Buďte vždy obezřetní, nedůvěřujte prodejcům a vždy otevírejte při reklamaci spor. Ano, vždy!

Máte někdo podobnou zkušenost s nákupem z Číny? Dejte nám vědět do komentářů.