Společnost Xiaomi se zdá být takovým malým čínským zázrakem. A nejen to. Během krátké doby se stala dravou rybou asijského rybníka a vybudovala si pozici producenta, který vyrábí a prodává zařízení, která se vyznačují skvělým poměrem cena/výkon. Jaká strategie stojí za jejich úspěchem? Zjednodušeně lze říct, že osobní charisma jejich CEO Lei Juna na tom má jen minimální podíl. Jsou to především nízké ceny jejich produktů, které nedají spát jejich konkurentům a před kterými i takoví giganti jako je korejský Samsung blednou závistí.
Stěžejní Xiaomi produkty se prodávají obvykle za cenu kolem 300 dolarů. Prvním zařízením, které letos prolomilo tuto hranici je nedávno představené Mi Note, které bude stát zhruba 500 dolarů. Ovšem zároveň s tím, jsou jejich starší přístroje postupně zlevňovány. Na internetu koluje několik teorií proč jsou ceny Xiaomi zařízení tak zákaznicky přívětivé a jaká strategie se za tím skrývá. Toto tajemství odhalil viceprezident Xiaomi, Hugo Barra, na portálu TechCrunch.
Základní strategií společnosti pro udržení nízkých cen je kombinace dvou faktorů, a to malého portfolia produktů a delší doby jejich prodeje. U prodeje starších zařízení je důležité postupné snižování jejich ceny. Dlouhodobý prodej umožňuje uzavírání výhodnějších smluv s dodavateli komponentů, protože ti vědí, že jejich součástky bude Xiaomi odebírat minimálně 1 až 2 roky. K tomu ještě Barra dodává: „Drtivá většina komponentů v našich zařízeních je stejná. Takže z pohledu dodavatelů a zdrojů součástek jsem stále na stejné úrovni kontraktů, jaké jsme podepsali na začátku výroby Redmi 1. To znamená, že na jednotlivé součástky dostáváme vysoké slevy za vysoký odběr. Toto nám umožňuje pokračovat v nákladové křivce, kterou jsme si stanovili na začátku. Důležité je však stále udržovat malé portfolio produktů. Proto představujeme každý rok jen pár zařízení a stále udržujeme jen dvě produktové řady – Redmi a Mi.“.
Samozřejmě dalšími faktory, které zaručují příznivé ceny, jsou on-line prodej, dlouhodobá péče o zákazníka, kvalitní servis a průběžná aktualizace software. Tuto strategii hodlá Xiaomi používat i letos. Zároveň si však na svá bedra nakladla další nemalé cíle. Chce zahájit spolupráci s operátory v Indi, Malajsii a Singapuru a plánuje i expanzi na mezinárodní trhy. Pro rok 2015 si stanovili hranici 100 milionů prodaných zařízení a lze předpokládat, že této hranice dosáhnou.
Zdroj