PlayStation 5 od společnosti Sony si stále drží výrazné prvenství na trhu s konzolemi. Jeho prodeje dosáhly přibližně 65 milionů kusů. Odhady naopak naznačují, že prodejní čísla konzole Xbox Series S/X od Microsoftu se od uvedení na trh pohybují okolo 30 milionů kusů. Nedávná fiskální zpráva herního vydavatelství Take-Two Interactive uvádí, že celkový prodej obou společností činí přibližně 94 milionů konzolí. Vzhledem k tomu, že společnost Microsoft již neposkytuje oficiální údaje o prodejích, zůstávají tato čísla nejistá.
Prodejní čísla konzolí Xbox řady S/X: Zaostává za Sony a Nintendem
Microsoft otevřeně přiznal, že Xbox v této generaci prohrál válku konzolí. Zatímco konzole PlayStation 5 od Sony překonala Xbox Series X/S, konzole Switch od Nintenda nechala obě společnosti daleko za sebou. A to s více než 150 miliony prodaných kusů. Navzdory tomu se Microsoft nesoustředí pouze na prodej hardwaru. Místo toho společnost mění svou strategii směrem ke službám, jako je Xbox Game Pass a multi-platformní hraní. To hráčům umožňuje využívat hry jak na Xboxu, tak na PC.
I když Xbox možná nevede v prodeji konzolí, Microsoft slaví úspěchy v jiných oblastech. Xbox Game Pass, předplacená služba, která hráčům umožňuje přístup k rozsáhlé knihovně her, se stala klíčovou součástí strategie společnosti. Společnost Microsoft byla v prosinci 2024 také nejlepším vydavatelem videoher. Což ukazuje, že se jí zaměření na software a služby vyplácí. Tento přístup pomohl Xboxu udržet si význam, i když v prodeji hardwaru zaostává za společnostmi Sony a Nintendo.
Co bude s Xboxem dál?
S blížícím se pátým výročím Xboxu řady X/S se mnoho hráčů již dívá dopředu na další generaci konzolí. Zvěsti naznačují, že společnost Microsoft možná odhalí novou konzoli v roce 2026 nebo později. Na rozdíl od společnosti Sony, která údajně pracuje na upgradu střední generace, jako je PlayStation 5 Pro, se zdá, že Microsoft má větší zájem zaměřit se na skutečnou konzoli nové generace. Toto rozhodnutí vyvolalo mezi hráči smíšené reakce, ale vzhledem k současným prodejním číslům může být pro Xbox chytrým krokem vynechat upgrade střední generace a zaměřit se na budoucnost jako vydavatele.
Závěr
Přestože se konzole Xbox řady X/S nevyrovnala prodejům svých konkurentů, Microsoft zaznamenává úspěch díky svým službám a softwaru. Zaměření společnosti na službu Xbox Game Pass a multiplatformní hraní z pozice velkého vydavatele jí pomohlo udržet si konkurenceschopnost v rychle se vyvíjejícím odvětví. Vzhledem k tomu, že hráči očekávají novou generaci konzolí, bude se strategie společnosti Microsoft pravděpodobně i nadále vyvíjet a utvářet budoucnost her.