V období letních dovolených stoupá podle maloobchodního prodejce elektroniky DATART zájem Čechů o fotoaparáty, kamery a další přístroje určené pro zaznamenávání zážitků. Během tří letních měsíců za ně lidé na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. Dříve populární zrcadlovky a klasické kompaktní fotoaparáty, jejichž prodeje každým rokem klesají o desítky procent, jsou na trhu rychle nahrazované bezzrcadlovými fotoaparáty a akčními kamerami. Za nový fotoaparát spotřebitelé v průměru zaplatí 12 300 korun.

Období letních prázdnin je časem, kdy Češi vyráží na dovolenou. Podle průzkumu, který pro agenturu CzechTourism realizovala společnost IBRS , letos plánuje letní dovolenou v zahraničí 60 % Čechů. Z řad studentů do zahraničí vyrazí úctyhodných 95 %. Hned 61 % Čechů zároveň na léto plánuje i dovolenou v Česku. Nejčastěji jsou jejich plány spojené s odpočinkovou dovolenou a lehčími sportovními aktivitami.

V létě Češi za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Zájem o zrcadlovky a kompakty rapidně klesá, na trhu je nahrazují bezzrcadlovky

Důležitou součástí příprav na letní dovolenou je pořízení vhodného vybavení, mezi které patři i přístroje sloužící k zaznamenání vzpomínek – ať už jde o fotoaparáty, videokamery či další podobná zařízení. Každoročně za tento sortiment lidé během tří letních měsíců na českém trhu utratí více než 300 milionů korun. V průběhu času se však výrazně vyvíjí skladba těchto produktů.

Z dat společnosti GfK vyplývá, že za poslední 3 roky se na českém trhu propadly prodeje klasických kompaktních fotoaparátů o více než 30 %. Ještě výrazněji klesl zájem o zrcadlovky – o více než 50 %. Jejich místo na trhu však nezůstalo prázdné. Zaujaly jej moderní bezzrcadlové fotoaparáty, jejichž prodeje ve stejném období narostly o 70 %.

„Pro kompaktní fotoaparáty, bez kterých by si ještě deset let zpátky mnoho z nás nedokázalo představit dovolenou, už na trhu zkrátka není místo. Prakticky ve všem je dnes dokáží nahradit i relativně průměrné chytré telefony. Podobně to je i s dříve populárními zrcadlovkami, namísto kterých nyní mnoho cestovatelů a fotografů volí právě bezzrcadlovky, které stále umožňují výměnu objektivu, avšak samy o sobě disponují mnohem kompaktnějšími rozměry a modernějšími technologiemi,“ vysvětluje posun David Venený, manažer produktového marketingu CE-foto v DATARTu.

Na popularitě podle něj získávají i instantní fotoaparáty a fototiskárny umožňující zaznamenané zážitky ihned zhmotnit na fotopapír. Milovníci akčnějšího pojetí dovolené zase stále častěji sahají po akčních kamerách. U nich zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodejů o 15 %. „Specifikem letošního roku je boom kamer značky Insta360 umožňujících natáčení videí ve 360°,“ dodává David Venený.

Disclaimer: Některé společnosti, o jejichž produktech píšeme, nám mohou občas poskytnout kompenzaci, ale naše články a recenze jsou vždy našimi upřímnými názory. Další podrobnosti naleznete v našich redakčních zásadách.