Pandemie koronaviru, byť byla veskrze negativní, se překvapivě pozitivně podepsala na prodejích tabletů. Časté lockdowny, studium a práce z domova zvedly, poprvé od roku 2014, zájem o tuto komoditu, takže se na produkci tabletů vrhli i ti výrobci, kteří je ve svém portfoliu neměli. A také se k jejich výrobě vrátili ti, kteří jejich produkci pozastavili. Nejen čínský, ale především globální trh s tablety na chvíli výrazně ožil. Ovšem pandemie skončila a zájem uživatelů začal opadat. Nutno také říci, že podobná situace je i na trhu s chytrými telefony, kdy jejich prodej ve 3. čtvrtletí letošního roku meziročně poklesl o 8 %.
Ale vraťme se zpět k tabletům. Obsáhlou analýzu jejich prodejů vypracovala společnost International Data Corporation (IDC) a zaměřila se v ní především na globální trh a situaci ve 3. kvartálu letošního roku.
Globální trh s tablety vede Apple
Analýza IDC se zaměřila na globální trh ve třetím čtvrtletí 2023, kde se prodalo 33,2 milionu kusů tabletů, což znamená meziroční pokles o 14,2 %. Ovšem i přes tento pokles se trh s tablety v tomto období zotavil, protože ve druhém kvartálu letošního roku se propadl o 29,9 %. Kromě poklesu prodejů tabletů se také propadly prodeje chromebooků, kde se meziroční prodeje snížily o 20,8 %.
Globální trh v rámci prodejů tabletů patří společnosti Apple. Společnost ve třetím kvartálu dodala 12,5 milionu kusů tabletů a tím získala 37,5 % tržní podíl. Dalším úspěšným prodejcem je společnost Samsung s 6 miliony prodaných tabletů a 18 % tržním podílem. Lenovo a Huawei obsadily třetí a čtvrté místo s 7,9 % a 6,8 % tržním podílem. Pátá pozice patří Amazonu s 2,2 milionu prodaných kusů a 6,5 % podílem na trhu. Pro všechny uvedené společnosti ale globální trh není tak dobrým odbytištěm jak se může zdát, protože zde zaznamenaly meziroční pokles prodejů.
Podle analytiků je důvodem poklesů prodejů především to, že tablety nejsou tak vyhraněným produktem jako chytré telefony a počítače. Jejich “středová pozice” vytváří tlak na pokles zájmu potenciálních kupců. Počítají také s tím, že propad prodejů bude pokračovat i v příštím roce.