Moderní telefony jsou stále komplikovanějšími skládačkami a opravy se tak stávají mnohem složitějšími, než v minulosti. Některé firmy ale ještě navíc schválně komplikují případnou možnost opravy svépomocí nebo neoficiálního servisu. Ze všech velkých značek je asi nejhorší Apple, protože u jejich telefonů je snaha znepříjemnit, nebo přímo znemožnit tyto opravy jasně viditelná i pro naprostého laika. A u novinkového iPhone 13 je to dovedeno k dokonalosti, protože neoficiální výměna displeje je podle všeho opravdu skoro nemožná.
Experti z iFixit to tvrdí po podrobném otestování mnoha kousků tohoto telefonu a není důvod jim nevěřit. Pokud o výměnu displeje totiž vždy vede ke ztrátě funkčnosti Face ID a snaha o nápravu je v drtivé většině případů korunována neúspěchem. Nově je totiž nutné při výměně displeje připájet i miniaturní kontrolní prvek mezi displejem a základní deskou telefonu. Potřebné nástroje ke správné registraci tohoto kontrolního prvku ale mají jen oficiální servisy a ty neoficiální mají smůlu. Teoreticky by se jim to podařit mohlo, ale vyžaduje to extrémní penzum práce, času a prostředků.
Podobná „kurvítka“ nejsou u výrobců elektroniky ničím novým, ale jablečný přístup k problému je opravdu do nebe volající. Podle některých analytiků se ale jedná o reakci na připravovaný americký zákon, který by uzákonil přinucení výrobců poskytovat originální náhradní díly k telefonům. Ty jsou opět v případě Applu vyhrazeny primárně jen oficiálním servisům, kde si samozřejmě účtují násobně vyšší ceny. V případě nutnosti extra komplikované výměny spojené s vlastnictvím speciálních nástrojů by tak tento zákon nestačil. Protože samotné originální součástky nejsou všechno…