Asi nikdo z rozumně uvažujících osob si určitě neděla iluze ohledně velkých korporací a jejich zájmu o blaho uživatele. Ostatně samotný Google už před lety v tichosti opustil své původní krédo „Don’t be evil“, což je asi nejlépe vypovídající o celé situaci. Ani ostatní giganti jako Facebook nebo Apple na tom nejsou lépe a v podstatě celou svou existencí a činností popírají ochranu uživatelských dat. Proto určitě ledaskoho pobaví aktuální kritika právě ze strany Applu směrem k Facebooku ohledně cílených reklam na spotřebitele. Krásný vrchol pokrytectví.

Kritika od Applu samozřejmě nevznikla jen tak z čistoty duše, ale jde o oficiální reakci na výtky na jejich praktiky od organizací na ochranu lidských práv a zájmů uživatelů, jako jsou Electronic Frontier Foundation nebo Human Rights Watch. Ty totiž kritizovaly odložení spuštění nových bezpečnostních pravidel v iOS 14, které by umožňovaly uživatelům spravovat souhlas se sledováním jejich návyků a dat pro komerční účely podle jednotlivých aplikací. Tato funkce se samozřejmě hrubě nelíbí právě Facebooku a dalším.

Odložená zásadní funkce až na příští rok

Samotný iOS 14 byl představen už v září letošního roku a tak odklad na první měsíce 2021 je poměrně zásadní. Navíc výše zmíněné „hlídací“ organizace upozorňují na záměrné načasování odkladu až po amerických volbách, které samozřejmě k cíleným politickým reklamám přímo vybízejí. Korporátní vysvětlení Applu  je samozřejmě zcela v souladu s moderními pravidly PR a hovoří o „nezbytnosti poskytnout developerům čas na aktualizaci systémů a sběru dat“ nebo „naprosté oddanosti“ firmy pro tato nová pravidla.

A protože nejlepší je odvést pozornost od vlastních černých svědomí zcela jinam, tak Apple přímo napadl praktiky společnosti Facebook. Podle jejich slov Facebook nepokrytě využívá sběru dat ke komerčním účelům a přesně cíleným reklamám a snaží se ignorovat uživatelské soukromí jak to jen jde k vlastnímu prospěchu. To je samozřejmě bezesporu pravda, ale slyšet to od Applu je nebetyčnou ironií. Klasické české pořekadlo „Zloděj křičí chyťte zloděje“ v celé své kráse.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.