Jsme na prahu druhé poloviny roku a dost možná i na prahu druhé vlny pandemie koronaviru. Možná by nebylo od věci si zrekapitulovat v jaké kondici je evropský trh s chytrými telefony a jak jej ovlivnil Covid-19. Podle bilanční zprávy agentury Counterpoint Research se evropský trh ve druhém kvartálu letošního roku poměrně výrazně propadl.
Abychom dostáli přesné řeči čísel musíme uvést, že evropský trh za výše uvedené období zaznamenal meziroční pokles o 24%. V rámci mezikvartálního poklesu jde o 22%. Výrazný podíl na tomto propadu má zejména východní část Evropy, která v prvním kvartálu 2020 ještě držela prodeje telefonů na vyšší úrovni. Ovšem ve druhém čtvrtletí začaly prodeje výrazně padat i zde. Analytici k tomu dodávají, že svůj nezastupitelný podíl na těchto propadech má především pandemie koronaviru. Tato situace negativně ovlivnila poptávku po chytrých telefonech.
Naštěstí se prodeje telefonů nezastavily úplně. I v nejhůře zasažených oblastech, jako byla Itálie a Španělsko, poměrně dobře fungovaly online prodeje. Výrazný obrat vůči prvnímu kvartálu ale nastal zejména na ruském trhu. Tady ve druhém čtvrtletí už nezbývalo nic jiného než přiznat, že Covid-19 skutečně existuje a to se na tomto trhu projevilo až 27% meziročním poklesem prodejů chytrých telefonů.
Co se týče jednotlivých značek telefonů a jejich prodejů svou pozici evropské jedničky si dokázala udržet společnost Samsung, a to zejména díky diverzifikaci portfolia a novým produktovým řadám. Apple zaznamenal snížení prodejů o 14%. Ovšem prodeje telefonů Huawei v Evropě masivně poklesly o 46% nejen díky koronaviru, ale také díky americkým sankcím a absenci GMS u jejich přístrojů. Zcela překvapivě se i v době koronavirové daří společnostem Xiaomi a Oppo. Jejich prodeje meziročně vzrostly o 55% a 41%.