Pokud v těchto dnes navštívíte Čínu, tak je velmi vysoká šance, že v rukou každého druhého Číňana uvidíte některý z telefonů značky Huawei a Honor. Firmám se spojenými silami podařilo ovládnout trh skoro z poloviny a jejich dominance je vskutku ohromující. Všemu určitě pomohla i vlna patriotismu, která se v Číně vzedmula po dopadu amerického embarga právě na Huawei, protože čínský zákazník to vnímá jako obrovskou křivdu. Ale i tak jsou prodejní čísla dua H+H na domácí scéně snová a navíc se tento trend evidentně ještě nehodlá zastavit.

I tak podle výzkumu Counterpoint Market Monitor spadly celkové prodeje telefonů v Číně během první poloviny roku 2019 o 9 % v porovnání s minulým rokem, ale to v podstatě kopíruje i světový vývoj. Nasycenost trhu je u telefonů opravdu na výši a výkon/kvalita telefonů v posledních měsících opět povýšil, takže tlak na pořízení nového stále klesá. Ve třetím čtvrtletí se vše lehce zvedlo, ale i tak už prodeje plných 9 kvartálů celkově jen padají. Výhled pro rok 2020 je však velmi optimistický protože uživatelé (kteří nežijí v džungli v srdci Evropy) budou přezbrojovat na 5G telefony.

Ale zpět k dominanci domácích výrobců na trhu, je zajímavé, jak se Samsung v Číně prostě nedokáže prosadit, v podstatě jako na jediném ze světových trhů. V první šestce se ze zahraničních značek drží na pátém místě zuby nehty jen Apple s 9 %, ale jinak si trh v podstatě rozparcelovala velká pětka ve složení Huawei a Honor, Xiaomi, Vivo a Oppo. Na bývalé giganty jako Meizu nezbylo místo. Ono ostatně 16 % pro „ostatní“ značky dohromady stačí jen na třetí místo celkově, pokud bychom je vzali jako celek. S podobnými výsledky se nelze divit, že dopady embarga na zisky Huawei nakonec nejsou tak drastické, jak se původně očekávalo.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.