Žebříčky hodnoty firem a značek patří každoročně k velmi sledovaným ukazatelům a letos jsme se dočkali změny na trůnu. Plných 12 let dominovaly renomovanému žebříčku BrandZ firmy Apple a Google, ale nastal čas na změnu a díky neuvěřitelnému meziročnímu nárůstu o 52 % se do čela vyšvihl americký Amazon. Dvojici gigantů ze Silicon Valley tak zbyly oči pro pláč, i když samozřejmě ve hře miliard jde opravdu jen o slovní obrat.

Hodnota Amazon byla vyčíslena na plných 315 miliard dolarů a Apple s Google v závěsu se pak pohybují kolem hranice 309 miliard. Skokové rozdíly mezi první desítkou jsou poměrně radikální, protože například desáté AT&T má „jen“ 108 miliard dolarů. V Top 10 jsou jen dvě neamerické firmy a jak Alibaba Group, tak Tencent jsou už starými známými v žebříčku, i když Tencent zaznamenal pokles o plných 27 %. Spolu s Facebookem se jedná o jediný propad meziroční propad hodnoty značky v Top 10.

Je nutné zmínit, že řazení a odhadovaná čísla jsou odlišná o reálné tržní kapitalizace, kde by se do čela dostal Microsoft s 1016 miliardami dolarů, následovaný Amazonem (916 miliard), Applem (751 miliard) a Googlem (750 miliard). Čísla jsou to závratná a jen podtrhují obrovský vliv těchto společností na světové (nejen) technologické dění. Amazonu k prvenství pomohl daleko širší záběr než v minulosti, protože z pouhého prodejce se postupem času stala i kapacita v oblasti streamování videa, technologií a v poslední době i AI.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.