Analytická společnost Canalys vydala výsledky situace na čínském trhu s chytrými telefony a nutno říci, že pro tamní výrobce to není zrovna veselá zpráva. Čínský trh se totiž po delší stagnaci loni výrazně propadl a jedná se o nejdramatičtější pokles v celé jeho historii.
Přestože prodeje klesaly už v roce 2017, v roce 2018 se dokonce dostaly na úroveň z roku 2013. Pokud bychom to vyjádřili procentuálně, jedná se o 14% propad s hrubými dodávkami 396 milionů kusů telefonů.
Tímto poklesem jsou postižení především menší čínští výrobci. Prodeje hlavní pětky etablovaných producentů rostou. Jejich společný tržní podíl vzrostl ze 73% v roce 2017 na 88% v roce 2018. Čínskému trhu kraluje Huawei s nárůstem zhruba 16%, druhé Oppo loni ztratilo 2% dodávek oproti roku 2017 a třetí Vivo si naopak oproti roku 2017 polepšilo o 9%. Další v pořadí, tedy Xiaomi a Apple se pohybují v červených číslech ztráty.
U čínských výrobců jsou propady v podstatě malé, ovšem Apple, jako jediný nečínský producent šel meziročně do mínusu až o 13%, a to už je skutečně dost. Ovšem Apple ztrácí i na mezinárodních trzích, nejen na tom čínském. Společnost Xiaomi, která na domácím trhu meziročně ztrácí 6% zas své výsledky dohání na mezinárodním trhu, celkově se její tržní podíl totiž zvedl zhruba na 12%.
Analytici z Canalys očekávají, že i v roce 2019 bude pokles čínského trhu pokračovat, a to zhruba o 3%. Z dlouhodobého hlediska předpokládají, že struktura trhu se změní a bude více orientována na high-end segment a na top modely telefonů. S tím půjde ruku v ruce i zvýšení cen telefonů. V roce 2021 by se tak průměrná prodejní cena měla pohybovat nad 400 dolary. Podle analytiků se také výrobci více zaměří na různé inovace a nové technologie a budou se snažit přizpůsobit své produkty potřebám náročnějších uživatelů.