Xiaomi se v minulém týdnu pochlubilo svými výsledky a také naznačilo budoucí směr firmy, který by měl zamířit do oblasti robotiky a virtuální reality. V tomto článku se podíváme na tu ekonomickou stránku společnosti. Jak si tedy Xiaomi stálo v roce 2015 a jak se to má s plněním vlastních cílů, stanovených na začátku minulého roku?

Společnost se pochlubila ústy Lin Bina , že prodala něco málo přes 70 miliónů telefonů, což znamená nárůst o 14,5 procenta oproti předešlému roku. To by samotné mohlo naznačovat, že se jednalo o velmi úspěšný rok. Jenže ve srovnání s minulými lety se tento růst hodně zpomalil. Přitom si společnost na začátku roku 2015 stanovila jasný cíl, prodat více než 80 miliónů telefonů, dokonce padla i hodně ambiciózní a optimistická hranice 100 miliónů prodaných přístrojů.

Zdá se tedy, že trojciferným růstům u Xiaomi odzvonilo, což není až tak překvapivé. Jak se říká, žádný strom neroste do nebe. Přesto se dá říci, že co do počtu prodaných kusů můžeme stále mluvit o úspěšném roku. Něco jiného se pak děje na straně tržeb, kde z níže uvedeného grafu můžeme vyčíst jasný procentuální propad v růstu. To již může být pro společnost varovným ukazatelem.

Xiaomi-sales

To že cíl nebude jednoduché splnit, již naznačovali ukazatele, hodnotící první pololetí roku 2015. V daném období totiž společnost poprvé v historii vykázala nižší prodeje než v předchozích šesti měsících. Mnozí analytici si to vysvětlovali rychlou saturací čínského trhu chytrými telefony.

A ač Xiaomi expandovala i na další trhy, nedá se říci, že by se to nějakým zásadním způsobem na výsledku projevilo. Především velmi potenciální indický trh, který se nakonec pro společnost stal spíše proklatým, nakonec nedoručil pravděpodobně očekávané výsledky. Hned po vstupu na tento trh došlo k určitým rozporům s autorským a patentovým vlastnictvím, díky čemuž soud vydal zákaz prodejů telefonů Xiaomi na tamějším trhu. Nakonec tento zákaz byl částečně zmírněn. Ten se prozatím vztahuje na přístroje, poháněné procesory z produkce Mediatek.

Takže ačkoli Xiaomi v minulém roce rozšířilo svou působnost i mimo domovský čínský trh (Indie, Malajsie nebo Brazílie), nemůžeme říci, že by ji to v konečném důsledku pomohlo.

Jedním z dalších ovlivňujících faktorů, který mohl zapříčinit nesplnění cílů, je i neuvedení hlavní vlajkové lodi Xiaomi Mi 5 na trh. Ano, částečně jej nahradila nová high-endová řada uvedená hned na počátku roku Xiaomi Mi Note, doplněná v květnu/máji i o vrcholný model Mi Note Pro s top procesorem Snapdragon 810. Avšak vrcholný novinkový kompaktní přístroj v portfóliu značky zkrátka chyběl a společnosti nepomohlo ani chrlení různých derivátů velmi populárního přístroje Mi4, spíše naopak. Především dostupnost základní verze Mi4 ve všech verzích byla spíše sporadická.

Do budoucna to může pro společnost znamenat velký problém, tedy přesněji pokud se potvrdí informace o pomalu se blížícím nasycení čínského trhu chytrými telefony. Podle analytiků by přesto společnost v dalším roce měla růst, avšak za předpokladu dalších expanzí na jiné trhy. Tento růst by mohl za určitých podmínek dosáhnout 16 procent, a to v případě, že se Xiaomi povede rozšířit svou působnost na trhy, jakými jsou USA, Latinská Amerika a případně i východní Evropa.

O vstupu na americký trh se již nějaký ten čas šušká, ale sama společnost v tomto dost tiší emoce a odkazuje se na prozatímní nepřipravenost. Především po stránce právní, tedy co se týče potenciálních sporů o duševní vlastnictví, by celý projekt mohl ztroskotat.

Přesto Xiaomi na dané problematice pracuje a příkladem může být i podepsaná patentová dohoda s Qualcomm. Není náhodou, že Xiaomi se snaží do svých zařízení pokud možno umisťovat přednostně právě čipy od Qualcommu, což svým způsobem potvrzuje i nyní, kdy vypustila na trh novou verzi Xiaomi RedMi Note 3 Pro se Snapdragonem 650 nebo RedMI 3 s SD 616. Díky čemuž tyto přístroje může bez obav distribuovat právě i na indickém trhu.

Tento rok může být pro Xiaomi průlomový. Uvidíme, jak se s ním vypořádá, zatím však začíná dosti rozporuplně, například uzamčením bootloaderu na svých telefonech (článek připravujeme). To dost omezuje fanoušky značky na neoficiálních trzích. Především díky nemožnosti nainstalování alternativních ROM, které obsahují i jejich domovské jazyky.

K lepším výsledkům společnosti by měla dopomoci i očekávaná a blížící se novinka Xiaomi Mi5. Tu by mělo Xiaomi uvést v druhé polovině následujícího měsíce, tedy okolo 20. února/februára. Dá se očekávat, že půjde o stěžejní přístroj daného roku, a proto společnost neponechává nic náhodě a na uvedení se řádně připravuje dostatečnou předprodukcí tohoto přístroje, která již nějakou dobu běží na plné obrátky.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.