Objednávali jste si někdy něco z Číny a zásilka skončila na celnici? Víte co dělat a jak to tam celé probíhá? Jsou celníci pánové s obuškem a pistolí za opaskem a odvlečou vás na výslech do tmavé místnosti? Uvidím svojí zásilku až zaplatím „vysoké výpalné státu“? U nás najdete návod a odpověď na všechny vaše otázky.
Je potřeba napsat, že tento článek je odrazem mých vlastních zkušeností a popíšu to, co jsem zažil na vlastní kůži, takže vaše osobní zkušenost se od té mojí může lišit. Taky se nejedná o návod, jak podvádět nebo klamat stát při dovozu ze zemí mimo EU. Chci vás jenom připravit na to, co vás čeká a občas nemine, pokud objednáváte z Číny zásilky vyšší hodnoty než 22€, což mobil, tablet nebo navigace určitě je a celníci o tom ví.
Základními informace:
(anebo co na to vyhláška)
1. u zásilky/zboží nepatrné hodnoty do 22€ se neplatí clo ani DPH
Kvůli nízkému limitu dnes celnice zpracovává drasticky více zásilek než v minulosti. Rentgenuje je, srovnává uvedenou cenu s obsahem a pokud celnice uzná, že obsah odpovídá ceně do 22€, putuje balík k vám. To znamená, že cena zásilky na obalu je „nezajímá“.
2. na zásilku/zboží hodnoty od 22€ do 150€ se vztahuje DPH, nikoli clo
Zboží v tomto cenovém rozpětí se považuje za „zboží nepatrné hodnoty“ a vy se tedy nemusíte obávat vyměření cla. Budete platit DPH 21% z ceny zboží + poštovní náklady (z Číny většinou zdarma).
„Pro stanovení cla a DPH neplatí to, co odesílatel uvede na průvodce/balíku jako cenu zboží, ale to, co objednatel skutečně zaplatil a má na to doklad o uskutečnění platby.“
3. zásilka/zboží nad 150€ podléhá clu i DPH
Bod 2 a 3 jsou pozitivní „ale…“.
Celní správa má k problematice placení cla a DPH hezký obsáhlý dokument, ve kterém nás zajímá položka: „Telefony pro celulární sítě nebo jiné bezdrátové sítě“ (kód 8517 12 00) na straně 568. Tu je uvedeno slovíčko „bez“, tedy nulová sazba. Clo se tedy u mobilů bez ohledu na hodnotu zboží neplatí.
Praxe:
0. objednal jsem si svůj vysněný mobil z čínského eshopu (ideálně Gearbest a Coolicool) a zvolil jsem FREE SHIPPING (u DHL a ostatních přepravců jsou jiné podmínky/poplatky).
1. dostal jsem od čínského obchodu tracking number (číslo zásilky) a každý den ho sleduji na webu, protože se už těším na svůj čínský mobil. Po tom, co dorazí do ČR, dostává číslo české pošty (BA….) a celé to začne v bodě „Převzetí zásilky vyměňovací poštou“. V té chvíli se modlíte, aby se tam objevilo „Vstup zásilky na SPU. 22000 Praha 120“ = zásilka prošla do volného oběhu a je na cestě k vám bez dalších poplatků.
Bohužel jste si koupili mobil a objeví se tam „Příprava zásilky k celnímu řízení“ a následně „Komunikace s adresátem o uložení zásilky v dočasném skladu – nutné doložení hodnoty zboží.“
2. teď se začnete každý den hrabat v poštovní schránce, zda nemáte tu „komunikaci“ už doma. Dostanete oznámení, abyste si na své poště vyzvedli „Oznámení o příchodu zásilky“ (vzor zde), a to je důležité si uschovat! V obálce bude i zplnomocnění pro Českou poštu, aby vás mohla zastupovala v celním řízení a …
3A. bydlím mimo Prahu – řeší to za mě pošta
Pokud nemáte cestu do Prahy (v pracovní dny od 8:00-17:00) budete řešit vše elektronicky. Všechno, co je potřeba udělat najdete i v e-mailu pošty „Oznámení o příchodu zásilky“ a proto to nebudu zde rozpisovat. Podstatné je to, že musíte poslat i print screen (obrázek) vaší platby z Paypal, internetového bankovnictví nebo cokoli, co se dá považovat za doklad o platbě. Vetšinou požadují i obrázek nákupního košíku eshopu.
Nevýhody – od času odeslání e-mailu poště se všemi potřebnými dokumenty až po obdržení zásilky uplyne cca 5 dní (podle zkušeností lidí v internetových diskuzích). Pošta si za to naúčtuje cca 180 Kč + DPH 21% z vámi doložené ceny, které vypočítají celníci (DPH = platba státu).
3B. návštěva pošty/celnice osobně = běh na krátkou trať zhruba do 20 minut
Na cestu na poštu, která sídlí na adrese Plzeňská 139/290, Praha 5, si zabalte do batůžku:
- oznámení o příchodu zásilky
- print screen (obrázek) vaší platby
- doklad totožnosti (OP nebo pas)
Informace o poště:
Úřední hodiny:
- Po: 8:00 – 17:00
- Út: 8:00 – 15:30
- St: 8:00 – 17:00
- Čt: 8:00 – 15:30
- Pá: 8:00 – 15:30
Informace o průběhu celního odbavení:
+420 257 019 301 (všední dny 8:00 – 17:30)
Dostanete se tam tramvají nebo autobusem na zastávku Klamovka.
Po malém můstku vejdete do budovy, dáte se prosklenými dveřmi vpravo a potom opět vpravo a po schodech do 3. patra (které je vlastně druhé, protože vchod do budovy ústí v prvním) nebo zvolíte výtah.
4. Výdej zásilek – přepážka:
Za výtahem vlevo najdete „Výdej zásilek“, předložíte „Oznámení o příchodu zásilky“, které vám přišlo v obálce poštou a milá pracovnice vám najde složku a pošle vás chodbou vpravo k celníkům.
5. Celní úřad – přepážka:
Vybere si ty správné dveře, nad kterými je světelná tabule. Sledujte, co se tam píše a pak vejdete dovnitř k jedné z přepážek (dle tabule). Počkáte, než si celník opíše potřebné údaje a zeptá se vás, co je obsahem zásilky (slušně odpovíme „mobil kámo“). Pak vás (kámo) požádá o kopii objednávky/fakturu/Paypal výpis s uvedením celkové ceny, včetně poštovného a o podpis. Vystaví účet za DPH (clo ne = za mobil se neplatí) a pošle vás k pokladně.
6. Celní úřad – pokladna:
Pokladna je ve stejné místnosti a tak jenom předložíte papír, který jste před chvílí obdrželi, zaplatíte v hotovosti (kartou nelze!) a dostanete doklad o zaplacení.
7. Celní úřad – přepážka:
S dokladem se vrátíte na přepážku k celníkovi a on vám vrátí zpátky složku (papíry).
8. Výdej zásilek – přepážka:
Se vším se vrátíte do výdejny ještě jednou k přepážce, kde vás požádají o občanku, podpis a vystaví vám fakturu za administrativu, zaplatíte poště 99,- Kč za vyhotovení souhrnné deklarace. A pak už vás konečně pošlou k výdejnímu pultu vedle.
9. Výdejna – výdej:
Vezmou si od vás složku, jdou hledat do skladu a přinesou vytouženou zásilku z Číny.
Výhody – zásilku máte za cca 20 minut v ruce. I když čas strávený krátkým sprintem z bodu výdejna a celnice se může prodloužit, pokud narazíte na více lidí, kteří se účastní stejného závodu jako vy. Ale z osobní zkušenosti doporučuji tam zajet ráno na 8:00 (radši na 7:55) a za 20 minut jsem byl venku s balíkem a úsměvem.
Nevýhody – čas strávený cestováním + 20 minut, může někomu připadat zbytečný a radši si počká 5 dní a vybaví to z pohodlí domova. Rozdíl v ceně 99,- Kč (osobně) a 180,- Kč (via ČP) asi nebude hrát roli v rozhodování.
Zazvonil zvonec a pohádky je konec!
A jaké zkušenosti máte vy? Napište nám do komentářů.