Ohodnoťte článek

Je to již několik měsíců, kdy Hugo Barra naznačoval blížící se vstup čínského Xiaomi na americký trh. Nicméně nějaké upřesnění od značky se nám nedostalo do teď, tedy žádný konkrétní termín, případně roll-out, jak by se tento vstup mohl odehrávat.

Nyní však prezident společnosti a spoluzakladatel v jedné osobě Lin Bin odhalil, prostřednictvím konference konané The Wall Street Journal’s – WSJDLive, že společnost může vstoupit na americký trh. Jako vstupní produkty si ze svého portfolia vybrala high-endovou řadu telefonů Mi Note a Mi Note Pro.

Avšak ani v tomto případě se nám nedostalo odpovědi, co se týče termínu vstupu. Přesto, po letmém zamyšlení, bychom se opravdu tohoto vstupu mohli dočkat již v brzké době. Z čeho tak usuzujeme? Tak především nepředpokládáme, že by Xiaomi vstupovalo na trh s nějakým zastaralým zařízením a oba výše zmíněné přístroje jsou již v druhé polovině své životnosti, tzn. blíží se jejich generační obnova. Lin Bin mluvil o nynější řadě a představení „dvojkové“ řady se dá očekávat v prvním kvartálu roku 2016, tedy pokud nebude mít opoždění podobně, jako v případě velmi očekávaného Mi 5. Z toho bychom mohli vyvodit, že vstup by se mohl odehrát ještě buď před termínem uvedení nové generace Mi Note nebo posléze s uvedením 2. generace, kdy by byly tyto nové přístroje uvedeny i na americký trh.

Xiaomi

Pro Xiaomi znamená vstup na americký trh velkou výzvu, vždyť kolik čínských společností si na tomto trhu již vylámalo zuby (pro příklad můžeme klidně zmínit ZTE, které to zkoušelo několikrát, avšak bez nějakého valnějšího úspěchu). Nezapomeňme, že americkému trhu pevně udávají tempo a styl především Apple a Samsung, společnosti, které spolu tradičně drží většinový podíl trhu se smartphony v USA.

Xiaomi to může mít ještě o to složitější, vezmeme-li v potaz skutečnost, že nejen v dané zemi má nálepku asijského Apple. Často však mylně díky designu svých přístrojů, ne však díky svému vybudovanému ekosystému, točícího se okolo všeho, co má něco společného s přídomkem SMART. V tomto bych se nebál již tvrdit, že Xiaomi Apple předběhl. Co však může po právní stránce Xiaomi znepříjemnit tento vstup, může být například uzpůsobený operační systém Android, ne nepodobný právě applovskému iOS. Avšak i v tomto případě může mít Xiaomi v rukávu trumf, CyanogenMod. Ten by mohl nahradit populární MIUI na tomto trhu a Xiaomi by se tak mohla vyhnout případnému právnímu konfliktu. Ale operační systém není to jediné, co by mohlo být napadnutelné.

lin bin

Patentová hrozba pro Xiaomi tu stále vězí, vždyť z nedávné minulosti již jeden případ známe, a to když při vstupu Xiaomi na indický trh byla společnost obviněna společností Ericsson, držitelem mnoha mobilních patentů. Právě díky této žalobě ji byl částečně pozastaven prodej produktů Xiaomi na daném území.

No a to samé Xiaomi může hrozit na americké půdě, jen s tím rozdílem, že v tomto případě by se mohlo objevit i více žalobců. Na druhou stranu však Xiaomi již není nějaké nezkušené holátko a svým zázemím ji klidně můžeme zařadit mezi MEGA společnosti. To může také v konečném důsledku hrát důležitou roli na poli právního boje. Přece jenom si již může dovolit vynaložit něco ze svých finančních prostředků na zmapování situace a případný právní boj. Určitě by neohlásila ústy spoluzakladatele společnosti Lin Bina chystaný vstup na americký trh, aniž by se na tento krok již nějakou dobu nepřipravovala.

Xiaomi má na druhou stranu výhodu oproti ostatním čínským společnostem. Její byznys již nestojí jen na smartphonech a dokázala vytvořit kolem telefonů celý ekosystém, který postupně může uvolnit i na americkém trhu a tím vytvořit celou komunitu fanoušků, kterou beztak již na americké půdě vybudovanou má. Vždyť Xiaomi nejsou jen telefony Mi X, RedMi nebo Mi Note, ale také YiCamera, Ninebot (Segway) nebo MiTV 2, 3, filtry vzduchu, vody a další vychytávky.

I z našeho pohledu jsme zvědavi, kdy se tento vstup uskuteční a jaký bude mít vliv na samotnou značku, protože od tohoto se mohou odvíjet další roll-outy pro další oblasti světa, třeba EU.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.