OnePlus je společnost, jejíž novinka OnePlus 2 je v posledních dnech skloňována ve všech pádech. Napříč internetem běží všemožné informace o parametrech tohoto telefonu, jeho ceně a pozvánkovém systému, via který bude opět tento přístroj možno sehnat. Zároveň se fanoušci čínských telefonů rozdělili na dvě skupiny, nebo možná i na tři. První skupina podlehla marketingu OnePlus a telefon adoruje. Druhou skupinu tvoří pochybovači a rejpalové, kteří poukazují na to, že OnePlus 2 není zas až takovým zabijákem vlajkových lodí a vadí jim opětovně použitý systém pozvánek. Do třetí skupiny bychom mohli zařadit ty, kterým je to prostě celkem jedno.

Jak je známo, každá strana má dvě mince. Stejně tak dvě strany odhaluje i společnost OnePlus. Pojďme se dnes tedy podívat na to, zda se v případě novinky OnePlus 2 nejedná spíše o dobře provedený marketingový tah, než o zbrusu nový prémiový přístroj, který jak tvrdí slogan společnosti, aspiruje na titul zabijáka vlajkových lodí pro rok 2016.

Zamysleme se nejdříve na významem sloganu „Flagship Killer 2016“. Pokud bychom jej vnímali tak, že OnePlus 2 bude drtit veškeré vlajkové lodi jiných firem i v příštím roce, musíme připustit, že by musel mít jiné parametry, které by nám už letos naprosto vytřely zrak. Specifikace, které „Dvojka“ má jsou, řekněme, poměrně standardní v roce letošním. Dost standardní na to, aby ohromovaly i v roce příštím. Zdá se, jako by společnosti nezáleželo na tom přinést nějakou inovaci, nabídnout svým fanouškům něco navíc. Klidně by stačilo přidat funkci NFC, funkci rychlého nebo bezdrátového nabíjení nebo větší vnitřní úložiště. V tomto případě jejich slogan „Flagship Killer 2016“ vyznívá tak nějak naprázdno.

Když si tímto způsobe rozklíčujeme ústřední slogan, může nás napadnout, že jde o pouhá slova. A co když na začátku celé kampaně kolem OnePlus 2 byla právě jen slova? Tedy dobře vybudovaná marketingová strategie, kdy vlastně ani tak nezáleželo na parametrech telefonu, ale především na tom, dosáhnout co nejvyšších prodejních čísel?

oneplus-logo-1

V psychologii se tomu říká „haló efekt“, kdy prvotní kladný dojem radikálně ovlivní výsledný produkt, ať už je jakýkoli. Společnost OnePlus je sice velmi mladá, ale, a to si přiznejme, od prvopočátku poněkud kontroverzní. Dokonce ani v rodné Číně nepatří mezi ty společnosti, kterým by byl přikládán nějaký zásadní význam v ovlivňování trhu. Nelze je dokonce ani považovat za „čistokrevný startup“, protože nad nimi ochrannou ruku drží finanční pobídky z Oppo a BBK Electronics. Proto je pro OnePlus velmi důležitá skvělá marketingová strategie a výrazná mezinárodní distribuce, aby v silné konkurenci obstáli. Musí prostě přesvědčit potenciální kupce, že je pro ně rozhodně lepší utratit 329 dolarů za jejich produkt než, dejme tomu, 500 dolarů za produkty konkurence. Musí na sebe upozornit dobrým poměrem cena/výkon, i když v důsledku samém tento poměr zas až tak dobrý není. Musí upozornit na to, že produkty konkurence jsou zbytečně předražené.

Proto se nám dostalo ještě před prezentací OnePlus 2 odtajňování parametrů této novinky. Proto slogan o zabijákovi vlajkových lodí 2016. Proto upozornění na inovovaný procesor Snapdragon 810, o kterém všichni věděli, že se přehřívá, ovšem zde se přehřívat prý nebude. Zkrátka a dobře, jde o marketing, „haló efekt“ a především o to, navnadit zákazníka. Zákazník přece nadšeně sáhne po tom, o čem ví, že se jeví jako velmi výhodná koupě. Ovšem tyto marketingové strategie jsou ve většině případů výhodné pro producenty, nikoli však pro zákazníky, přesně podle staré pravdy o tom, že se vlk nažral a koza zůstala celá.

Toto téma by se dalo natolik rozvinout, že by vydalo na ještě minimálně další dva články. Ovšem nejsme ekonomicky zaměřený portál. V tomto článku rozhodně nejde o nějaké deklasování novinky OnePlus 2, jde spíš jen o zamyšlení se nad tím, že ne vše, co je nám zákazníkům prezentováno jako zabiják vlajkových lodí, nutně také tím zabijákem je. OnePlus 2 není špatným telefonem, je to velmi povedený přístroj, ale vrahem vlajkových lodí patrně nebude.

Jaký je váš názor? Podělte se o něj v komentářích pod článkem.

 

 

 

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.