Před pár dny jsme psali o tom, že Xiaomi hodlá otevřít oficiální evropský internetový obchod a tímto se pomalu, ale jistě vrhnout do víru evropského trhu. Ovšem stejně jako v USA i v Evropě bude nabídka omezená. K mání nebudou telefony a v prodeji bude pouze menší počet příslušenství jako je Mi Band, sluchátka a Powerbank.

Podle slov Hugo Barry je důvodem jejich aktuální snaha o expanzi do Indie, která jim dává dost zabrat. Mohl by tu být i jiný důvod? Například nedostatek podaných mezinárodní patentů (PCT)? Nedostatek patentů samozřejmě činí společnost poněkud zranitelnou při vstupu na jiné než čínské trhy. Ostatně tento problém s patentovým sporem Xiaomi zažila loni v Indii.

Buďme ale konkrétnější. Na stránkách Techinasia jsou k vidění dva grafy, které znázorňují srovnání některých čínských společností v počtu podaných patentů. Data jsou čerpána z databází Státního úřadu pro duševní vlastnictví (SIPO) a Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO), obě tyto databáze jsou veřejně přístupné.

screenshot.4

Na prvním grafu lze vidět počet podaných PCT patentů, které jsou tedy mezinárodně uznávané a počet podaných CN patentů, které jsou uznávány pouze v Číně. Může jít i o jen „oznámené“ patenty, protože v Číně je schvalovací proces poměrně dlouhodobou záležitostí a obvykle trvá 18 – 24 měsíců. Do grafu jsou zahrnuty i společnosti Apple a Samsung, které se na čínském trhu těší velké oblibě. Toto srovnání je však vůči Xiaomi poměrně nefér. Jednak proto, že je to mladá společnost a na trhu se pohybuje zhruba 4 a půl roku a také proto, že ZTE a Huawei jsou hlavními čínksými výrobci telekomunikačních zařízená a mají velký podíl na vytváření čínské infrastruktury 4G sítí. Co se Samsungu týče, ten má obrovské portfolio produktů od telefonů, přes notebooky až po domácí elektroniku a spotřebiče.

screenshot.5

Druhý graf je, dá se říci, relevantní a pro Xiaomi nevyznívá tak špatně. Přesto, že je do grafu zahrnuta i společnost Apple, jsou zde započítány pouze ty patenty, které byly podány od roku 2007, kdy Apple Computer Inc. změnila svůj název na Apple Inc.

Z těchto dat je patrné, že pokud chce Xiaomi  expandovat na mezinárodní trhy, nesmí usnout na vavřínech svého asijského úspěchu a snažit se o mezinárodní patenty, protože jen tak může předejít hrozbě patentových sporů. V současné době je Xiaomi na dobré cestě, protože má k dnešnímu dni podáno zhruba 130 PCT patentů, z toho rovných 100 bylo podáno v loňském roce a 19 v posledních dvou měsících. To naznačuje, že se společnost snaží o rozšíření svého portfolia „duševního vlastnictví“ (IP patenty). Velkým vzorem jim může být společnost OPPO, která má podobnou produktovou řadu jako Xiaomi a operuje na podobných trzích.

Kdybychom se vrátili k naší úvodní otázce, zda nedostatek patentů může ohrozit expanzi Xiaomi na mezinárodní trhy, musíme si odpovědět, že to není vyloučeno. V USA, kde chce stejně jako v Evropě otevřít oficiální internetový obchod, má Xiaomi schváleny jen dva patenty (nepočítaje PCT patenty), jedním z nich je patent na Powerbanku. Proto zřejmě společnost zatím neuvažuje o oficiálním prodeji telefonů mimo čínský trh.

[Zdroj]
Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.