Populárnímu poplatku „za nic“ v podobě „záruky DHL v celním řízení“ jsme se věnovali ve dvojici listopadových článků (k najití ZDE a ZDE) a světe div se, po pouhých dvou měsících jeho účinnosti jsme se dočkali jeho zvýšení. Ale nebojte se, milí čtenáři, nejedná se o žádné skokové navýšení, ale pouze o nárůst o 88 %… COŽE ??? Oči nás bohužel neklamou a jedná se skutečně o tragikomickou realitu, ze které zamrazí. Požádal jsem tedy DHL o vyjádření a pokusil se i zjistit, zda se dá poplatku vyhnout, či ho snížit.

Mogulové DHL se poučili z listopadového fiaska a na oficiálních stránkách tak lze konečně najít i přímo informace vztahující se k poplatku, mohu tedy pro začátek citovat odtud :

Vážení obchodní přátelé, dovolte nám, abychom Vás informovali o navýšení poplatku „Záruka DHL v celním řízení“ od 7. ledna 2015 pro zákazníky, kteří platí celní dluh a daně souvisejících se zásilkou v hotovosti nebo platební kartou při převzetí zásilky. Nová výše poplatku 2% z celkové částky cla, daní a DPH (min. 490 Kč, max. 2000 Kč) zohledňuje rostoucí náklady na manipulaci s hotovostí a zároveň zohledňuje zvýšené náklady a odpovědnosti spojené se zpřísněním celní a finanční legislativy v oblasti bezpečnosti a finanční kontroly dováženého zboží do Evropské unie a to jak pro soukromé tak pro obchodní účely.

prachy

Také jste si všimli, jak se Evropská Unie stává v poslední době zaklínadlem vždy, když někdo potřebuje obhájit nesmyslný nárůst něčeho, co nedokáže uspokojivě srozumitelně vysvětlit ? 🙂 Malou jiskřičku naděje pak zažehly dva následující odstavce :

Poplatek v nezměněné výši 2% z celkové částky cla, daní a DPH (min. 260 Kč, max. 2 000 Kč) bude i nadále účtován zákazníkům, kteří platí celní poplatky na základě dohody o fakturaci bezhotovostně.

Poplatek se nevztahuje na zákazníky, kteří na základě dohody s DHL Express platí cla, daně a DPH formou předplatného nebo přímým inkasem z účtu.

Jiskřička naděje však neměla dlouhého trvání, protože po přímém dotazu na DHL jsem se dozvěděl následující :

Poplatek v nezměněné výši 2% z celkové částky cla, daní a DPH (min. 260 Kč, max. 2 000 Kč) je účtován zákazníkům, kteří mají nastavenou fakturaci celních poplatků. Tito klienti mají u DHL Express zákaznické číslo, které velmi aktivně využívají.

Platbu pomocí předplatného či pomocí inkasa je možné zřídit pouze pro zákazníky, kteří vlastní IČO/DIČ a přijímají zásilky pro komerční účely.

Co to tedy v praxi znamená ? Normální člověk, který si objednává zboží ze státu mimo EU pro svoje potřeby (což je předpokládám 99 % našich čtenářů) nemá žádnou šanci se výpalnému…pardon poplatku jakkoli vyhnout a pokud budete chtít DHL dále používat, tak musíte zatnout zuby a platit. Máme však možnosti zběhnout ke konkurenci ? Česká pošta, jak známo, si za celní služby účtuje 192 Kč a jako bonus většinou dostanete otravné a vleklé papírování. Podle posledního ceníku UPS si firma účtuje 270 Kč za předplacení cla/daně pro zákazníka, takže asi ještě neslyšeli o zvýšených nákladech a složitější legislativě EU, ale co není, může být 🙂 Favoritem posledních týdnů se pak stává služba některých obchodů, využívajících dvou krokovou dopravu. DHL do jejich skladu/překladišti v zemi EU a Fedex pak pro dopravu do ČR, čímž zákazníkovi odpadají celní výlohy a ergo také jakékoli záruky na ně.

Minulé články o DHL vyvolaly vždy velkou čtenářskou diskuzi, tak se na ni těšíme pod článkem i nyní 🙂

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce elektroniky. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta.