Tento rok byl pro společnost Xiaomi určitě velmi úspěšným a také průlomovým. Společnost se stala třetím největším producentem smartphonů na světě po Samsungu a Applu. Především díky expanzivnímu myšlení tohoto výrobce, se s touto příčkou určitě nespokojí, o čemž jste se mohli dočíst již například zde.
Motto: „Před čtyřmi lety, na samém počátku projektu, jsem prohlásil: Mám sen dosáhnout 10-ti miliard dolarů. Zmýlil jsem se však, mělo to být 100 miliard dolarů.“ Lei Jun (zakladatel společnosti Xiaomi)
Jestli vás napadá otázka, jak toho může společnost dosáhnout za tak krátkou dobu existence, pak s největší pravděpodobností odpověď najdete v asijské mutaci slavného magazínu Forbes, který sestavil žebříček nejdůležitějších podnikatelů, kterému vévodí právě šéf společnosti Xiaomi, Lei Jun.
Generální ředitel Xiaomi je osmý nejbohatší muž v Číně, s majetkem okolo 9,9 miliardy dolarů. Jen pro ilustraci, k tomuto majetku se dopracoval za pouhé čtyři roky, tedy od založení společnosti Xiaomi, která byla založena v roce 2010. To nám jen vykresluje jeho expanzivní myšlení přenášené do této stále ještě mladé, avšak velice dravě se rozvíjející firmy.
Je impozantní, jak se Lei Jun staví ke své firmě: říká se o něm, že pracuje až 100 hodin týdně, a to i v případě, kdy tráví čas se svou ženou a dětmi doma. Svým profilem je dost odlišný od dalšího v poslední době velmi známého byznysmena z Číny, Jacka Mae (šéfa Alibaby, u nás je znám především obchodní portál Aliexpress.com spadající právě pod Alibabu). Lei Jun nemluví cizím jazykem a jen zřídka kdy vycestuje mimo Čínu. Ačkoli Forbes si již Lei Juna všiml v roce 2012, tak odezva západu byla velmi vlahá a Xiaomi jako společnost byla víceméně nepochopena. V Číně se však Lei Jun stal již legendou.
„Od prvního dne Xiaomi, bylo mým cílem stát se zakladatelem globální společnosti.“
Vůbec celkově podnikání Lei Juna je ovlivněno například jedním americkým gigantem z nemobilního sektoru, WallMart. Také jeho filozofie je postavena na minimalizaci nákladů a doručení vyšší hodnoty svým zákazníkům za co nejnižší ceny.
Xiaomi začínalo, jak je známo, prostřednictvím on-line prodejů (v dnešní době tento model kopíruje například OnePlus), díky čemuž se povedlo stlačit náklady na nejnižší možnou hodnotu a na trh uvést skvělé přístroje za skoro poloviční ceny oproti světovým konkurentům. Xiaomi si tímto způsobem vydobylo obrovskou popularitu především doma, na čínském trhu. Se svými 60 milióny telefonů prodaných v tomto roce, což je dvojnásobný nárůst oproti minulému roku, se pomalu a jistě stává jasným leaderem na čínském trhu.
Xiaomi je také pověstné svými marketingovými strategiemi v podobě tzv. flash-prodejů, kdy často dokáže pokořit rekordní prodeje v několika málo vteřinách. Za příklad můžeme uvést prodej 100.000 kusů telefonů během 90 vteřin v minulém roce a v tomto roce se pomocí prodejní platformy Alibaba povedlo dokonce prodat přes 1 milión telefonů během 24 hodin. S tímto marketingem společnost pokračuje i nadále v dalších zemích, kde v současné chvíli oficiálně působí, tedy v Singapuru, Malajsii, Indonésii, Hong-Kongu, Tchaj-Wanu nebo Indii.
Xiaomi není pouze producent chytrých telefonů, ale jeho portfolio se rozpíná různými směry. Ať už jde o různé příslušenství k telefonům, nebo další elektronická „udělátka“ na principu SMART (MI TV např.), tak na druhou stranu i méně viditelné investice pro koncového zákazníka, jakými jsou například budování mobilních sítí, investice do vzdělání, iQiyi (platforma podobná YouTube) a další. „Existují další zařízení, na kterých pracujeme a ukáže jen čas a situace na trhu, jestli uvedeme to, či ono. Některé jsou z našeho vývoje, ale sledujeme i zajímavé start-upy, do kterých investujeme a dáváme příležitost těmto mladým a malým společnostem stát se spoluúčastníky našeho portálu mi.com.“, vyjádřil se Lei Jun.
Dále se Lei Jun vyjádřil k expanzi na americký trh, kde zatím popřel možnost vstupu značky v nejbližším časovém horizontu. Jeho momentální předpoklad je v horizontu 4 až 5 let. Toto odůvodňuje právními průtahy a prozatímní konkurenceschopností společnosti. Při každém vstupu na další trh, probíhá nejdříve tzv. právní kolečko, kde se připravuje celková legislativa pro vstup značky do dané země. To se může v některých případech táhnout i několik let. (tak uvidíme, jak to tedy bude po CES 2015 – pozn. redaktora). Vyjádřil se také ke vstupu společnosti na burzu, kde zatím vyvrátil veškeré spekulace o této možnosti a jako příklad uvedl velice úspěšný vstup na burzu Alibaby Jacka Mae. Alibaba taktéž vstoupila na burzu až po 14letech své existence. Tak proč by Xiaomi také nezopakovalo tento model úspěchu po 12, 14 letech existence.
Lei Jun nakonec poznamenal: „Stále jsme společnost se statutem start-up, náš business není stabilní, ale má obrovský potenciál.“
[zdroj][zdroj]