Dnešní článek o novém vymazleném poplatku dobrodinců z DHL se dočkal značné pozornosti a protože mi celá situace nedala spát, tak jsem požádal emailem zákaznické oddělení o reakci. Odpověď byla blesková a dovolím si ji nabídnout v nezkráceném znění :
Záruka DHL v celním řízení
Poplatek „Záruka DHL v celním řízení“ je účtován za využití finančních prostředků DHL pro financování celního dluhu a daní souvisejících se zásilkou.
Příjemce zásilky nemusí v okamžiku celního řízení použít vlastní finanční prostředky, DHL za něj provede úhradu příslušných poplatků a příjemce zaplatí až v okamžiku převzetí zásilky.
Proces celního odbavení se díky tomu zrychlí, zaplacení předem umožní uvolnění zásilky, a ta pak může být doručena příjemci dříve.
Poplatek ve výši 2% z celkové částky cla, daní a DPH (min. 260 Kč, max. 2 000 Kč) je účtován již několik let zákazníkům, kteří platí celní poplatky bezhotovostně. Teprve od 1.11.2014 zavedla DHL Express účtování tohoto poplatku také u plateb v hotovosti. Uvedla tak do souladu s ostatními zeměmi způsob účtování poplatku podle globálních pravidel.
Poplatek se nevztahuje na zákazníky, kteří na základě dohody s DHL Express platí cla, daně a DPH formou předplatného nebo přímým inkasem z účtu
Smlouvy o zastoupení v celním řízení a zplnomocnění mezi DHL a zákazníky upravují účtování poplatku v článku II. Předmět smlouvy, v bodě číslo 5. Poplatek je uveden v ceníku pro rok 2014 v sekci „Ostatní doplňkové služby“.
Takže abychom si to shrnuli, jedná se údajně o poplatek, který existuje už dlouho a ačkoliv jsem bezhotovostně platil zásilky z DHL mnohokrát, nikdy jsem se s ním nesetkal. Zaklínadla o „uvedení do souladu s ostatními zeměmi“ budou asi ve stejné rovině jako kontroverzní zákon o telekomunikacích, který právě prošel parlamentem a výrazně znevýhodňuje zákazníky operátorů. Co se týká informování zákazníků, tak k tomu se ve výše zmíněném stanovisku jaksi nedostali, jediné co se dá na stránkách DHL najít je částka poplatku utopená a dobře schovaná v ceníku doplňkových služeb, jinak nelze najít naprosto nic… Na to, že se jedná o velmi zásadní změnu postihující velkou část klientely DHL jde o do nebe volající aroganci a výsměch zákazníkům, nemožnost najít alespoň zmínku o změně podmínek od 1.11.2014 je nepochopitelná.
Za oficiální stanovisko jsem mailem poděkoval a požádal jménem Gizchina.cz a našich čtenářů o vyjádření k neexistenci informací o „Záruce celního řízení“ na stránkách DHL, ale na odpověď stále čekám a upřímně ani nevěřím, že se jí dočkám… Stránky DHL zůstaly nezměněny a zákazník tak ani nemá možnost si dohledat, proč je nucen platit výpalné za absurdní neexistující službu. Vítejte v české realitě.
UPDATE : Jen přídám odpověď od konkurenční služby UPS, která nijak nezaostává : Za vyclení dokladu do 5-ti položek je to 260,-CZK nad 5 položek 468,-CZK.