Doručování balíčků z Číny přes DHL bylo vždy považováno za rychlé a v podstatě bezproblémové řešení dopravy, protože DHL používá vlastní systém celního řízení. Toto celní řízení bylo vždy svižné, vyměřená daň či clo rozumné a nutná byrokracie veskrze nulová, na rozdíl od klasických balíčků poštou kde si díky našim (doslova a do písmene) drahým zákonodárcům Česká pošta účtuje 96 případně 180 korun za…nic. Tedy vlastně za „zastupování klienta ve funkci celního deklaranta“, což v praxi znamená, že veškeré materiály co jim složitě musíte poskytnout milostivě spolu s balíčkem přepošlou celní správě samotné. Nejlepší vtip nastane samozřejmě v momentě, kdy jim horko těžko dokážete, že zásilka nepodléhá DPH ani clu a jako bonus, že jste si tento byrokratický bonbónek mohli vychutnat vypláznete 96 korun i když vlastně balíček žádné celní mašinérii nepodléhá a mohl být propuštěn bez komplikací. Lahůdka. S DHL tyto tanečky odpadly…tedy aspoň do 1.listopadu 2014 jak jsem se s radostí dozvěděl dnešního rána.

Na moji adresu putují zásilky z DHL poměrně často a „můj“ řidič mi dnes s provinilým výrazem sdělil onu radostnou novinu, že od 1.listopadu bude DHL účtovat lidových 260 korun českých za cituji „Záruku DHL v celním řízení“, což je asi v podstatě shodný poplatek jako u České pošty, tedy za…nic. Na moje dotazy mi pak bezelstně odpověděl něco ve smyslu, že konkurence má přece podobný poplatek už dávno, takže holt nejvyšší čas je dohnat a předehnat. Pak už si jen povzdechl, že zákazníci teď často odmítají zásilky převzít, když se o této vymoženosti dozvědí. No co se dá dělat, se skřípěním zubů jsem vytáhl šrajtofli a požadovaný obnos vysázel na dřevo a po návratu do tepla domova zabrousil na oficiální webové stránky DHL, abych si početl jak to tedy všechno je. K mému překvapení však na stránkách není o žádné nové „Celní záruce“ ani slovo, žádné vysvětlení, nebo aspoň strohá informace proč a že vůbec mám svých těžce vydělaných 260 korun investovat do něčeho, co bylo dlouhá léta zdarma.

stažený soubor

Celá novinka zavání něčím hodně shnilým a požádal jsem proto DHL mailem o oficiální vyjádření k problematice, protože současný stav informací o ní je tristní a hanebný. O poplatku samotném si myslím jen to nejhorší, ale naprostá ignorace jakéhokoliv informování zákazníků mi přijde jako silná káva i v našem krásném Banánistánu. Po obdržení odpovědi budu samozřejmě čtenářskou obec dále o vývoji informovat 🙂

UPDATE : Oficiální stanovisko DHL je spolu s mým komentářem k dispozici ZDE