Není pochyb o tom, že Xiaomi je dnes už poměrně zavedená značka s velkými ambicemi na mezinárodních trzích. Ovšem je otázkou, jak chtějí tyto své ambice naplnit. Jaký bude jejich další krok? Neměly by v takovémto případě být jejich produkty unikátní s osobitým designem? Zatím se zdá, že inspiraci na vzhled svých přístrojů čerpají všude možně.
Čína je místo na Zemi, kde bychom možná žít nechtěli, ale nedá se tomuto asijskému dravci upřít maximální snaha o zviditelnění se téměř ve všech oblastech ekonomiky. Vyrábí se zde za minimální peníz vše, co si dokážeme představit. Takže není nikterak překvapivé, že tu najdeme společnosti zaměřené na výrobu elektroniky, které na svých výrobních linkách chrlí jeden nepovedený telefon za druhým a jsou to převážně zmetky. Pak jsou zde takové společnosti, které svůj byznys vybudovaly tak říkajíc na zelené louce a zaměřily se na originální design a kvalitu. Mezi takovéto společnosti patří Oppo, OnePlus, Vivo, ZTE a Huawei. Další společnosti, jako je například GooPhone se vyloženě zaměřují na klony a nikterak se tím netají. Další samostatnou kategorii tvoří společnosti, a mezi ně patří i Xiaomi, které vyrábějí kvalitní konkurence schopná zařízená, ale designem se nechají více či méně inspirovat u jiných značek.
Je sice pravdou, že série Xiaomi Redmi je velmi osobitá a unikátní, co se vzhledu týče. Ovšem u dalších Xiaomi zařízení lze vysledovat zřejmou Apple inspiraci. Pak bychom ještě mohli najít jistou vizuální podobu Mi2 s produktem Meizu MX, Mi3 se zas tak trochu tváří jako Lumia. O Mi4 se hovoří jako o iPhone klonu. Jejich Mini router má stejný design jako Apple Magic Trackpad a Mi Pad je takový poněkud prostorově výraznější iPad Mini. Tato skutečnost se však dá poměrně snadno vysvětlit. iPhony a další Apple produkty jsou v Číně dost populární, ale jsou pro Číňany opravdu velmi drahé.
Každopádně jsou výrobky společnosti Xiaomi kvalitní a působí esteticky. Proslýchá se, že designéři společnosti už horečně pracují na tom, aby vytvořili osobitou designovou linii a zabránili tak zařazení společnosti do kategorie „vypadá jako“ nebo dokonce do kategorie „je to klon“. Avšak pro dobití mezinárodních a zejména amerických trhů, kde je značná konkurence, to může být málo.
Zdá se však, že tato strategie se Xiaomi zatím vyplácí. Počet jejích fanoušků stále roste, a to zejména v Číně, kde od roku 2013 do dnešních dnů zaznamenala společnost 271% meziroční nárůst a dokonce se uvádí, že v příštím roce hodlá Xiaomi prodat 100 milionů telefonů.
A opět se vrátíme na začátek tohoto článku. Měla by společnost pokračovat v trendu kopírování designu, když se jim to v podstatě vyplácí? Nebo bude opravdu důležité pro získání mezinárodních trhů přijít s vlastním originálním designem? A nebo na vzhledu zařízení vlastně až tak nezáleží a důležitá je kvalita a poměr cena/výkon?
Jaký je váš názor? Nevadí vám tak trochu vykradený design, ale je pro vás důležitá cena? Nebo si snad myslíte, že všechno už tu jednou bylo a na vzhledu telefonu se už opravdu s ničím extra originálním přijít nedá? Pište, komentujte, diskutujte. Vaše názory nás zajímají.
[Gizchina.com]